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“W.G. Sebald: Littérature et Éthique Documentaire” September Colloquium

 

chateau2It’s time to think about visiting France in September. The Centre Culturel International de Cerisy has announced a week-long colloquium on Sebald and the issue of documentary ethics in literature. It’s quite an impressive group of participants and it all takes place in a 17th century chateau. (Everything that follows is from the CCIC website, where there is this additional information, including details on each of the participants.)

“W.G. Sebald:  Littérature et Éthique Documentaire”

Monday Septembre 3 through Monday Septembre 10, 2014
DIRECTION : Mark ANDERSON, Muriel PIC, Jürgen RITTE

ARGUMENT : History is no longer the past but also the present in which the reader must act. (Andrew Bowie cité par Sebald dans Campo Santo)

In the course of the last fifteen years, W.G. Sebald has been recognized as one of the major authors of the late twentieth century, translated the world over. One might describe his literary enterprise as an attempt to transform the evanescent traces of existence into a verbal construction that resists the effacement of memory. In addition to a collection of poems, his work includes essays and prose narratives that are immediately recognizable by photographic images which appear to counter the passage of time by slowing down the verbal flow. This writing obeys an associative logic that circles around historical events and brings us close to distant memories.

Sebald’s melancholic stance toward the documents he employs in his writing; his overdetermined and generous relationship with the archive, the political ramifications of his documentary practice will form the center of our attention during this conference. Can literature use historical documents without deforming and betraying them? Can one remember a lived experience without using one’s imagination? Can fiction restore or even redeem the past? Sebald’s writing responds to these questions with a fundamental ethical question of its own that will be our chief concern: can literature and art provide a form of restitution for the suffering and injustice of history?

CALENDRIER PROVISOIRE :
Mercredi 3 septembre
Après-midi:
ACCUEIL DES PARTICIPANTS

Soirée:
Présentation du Centre, des colloques et des participants

Jeudi 4 septembre
Fictionner le passé
Matin:
Mark ANDERSON, Muriel PIC & Jürgen RITTE: Introduction
Michael NIEHAUS: Nach der Fiktion. Poetologische Figurationen bei W.G. Sebald/ D’après fiction
Sven MEYER: Gare frontière. Les poèmes de Sebald (An der Grenzstation. W.G. Sebalds Lyrik)

Après-midi:
Ecrire avec Sebald, écrire avec des documents, table ronde avec Gwenaëlle AUBRY (Quel roman après le temps?), Lukas BÄRFUSS, Alban LEFRANC et Oliver ROHE

Soirée:
Toute la mémoire du monde, film d’Alain Resnais (1956)

Vendredi 5 septembre
L’histoire et leurs vies
Matin:
Philippe ARTIÈRES: Après Sebald, quelle histoire?
Jean-Marc DREYFUS: Sebald et l’écriture des camps

Après-midi:
Emmanuelle LOYER: Sebald et Lévi-Strauss
Georges-Arthur GOLDSCHMIDT: Austerlitz de Sebald et la réalité: Theresienstadt, une “imposture criminelle”

Samedi 6 septembre
Lyrisme documentaire
Matin:
Catherine COQUIO: Sebald, lecteur des témoins
Marie-Jeanne ZENETTI: L’effet document

Après-midi:
Lucie CAMPOS: Poétiques et politiques de l’affect
Christophe GALLOIS: “L’Image papillon”, une exposition

Dimanche 7 septembre
Pérégrinations mélancoliques
Matin:
Daniel MEDIN: Les voyages d’hiver avec Kafka
Philippa COMBER: Le fil d’Ariane. Dilemme éthique dans l’écriture de la mémoire (Ariadne’s Thread – In Memory of W.G. Sebald: The Ethics of Writing a Memoir)

Après-midi:
DÉTENTE

Lundi 8 septembre
Les droits de l’imagination
Matin:
Andrea KÖHLER: Un grain de sable dans l’ourlet du manteau d’hiver d’Emma Bovary. Créations de la mémoire, conjonctions miraculeuses et “syndrome de Korsakoff” dans l’œuvre de W.G. Sebald
Mandana COVINDASSAMY: Le trou de (la) mémoire

Après-midi:
Marc ANDERSON: Le Méridien de Paul Celan dans l’œuvre de Sebald
Muriel PIC: De “la substance éthique”: Sebald et Foucault

Soirée:
25 minutes avec W.G. Sebald, film documentaire de Martina Wachendorff-Pérache et des éditions Actes-Sud
Mardi 9 septembre
Crise et Critique
Matin:
Céline TRAUTMANN-WALLER: W.G. Sebald germaniste
Jo CATLING: Sebald essayiste

Après-midi:
Nicole COLIN: Un imparfait à jamais imperfectible: W.G. Sebald en tant que passeur et médiateur
Lynn WOLF: De la polémique à la poétique: l’hybridité chez W.G. Sebald

Soirée:
Patience (After Sebald), film de Grant Gee (2012)

Mercredi 10 septembre
Vérité et Vanités
Matin:
Ben HUTCHINSON: La puissance du trait d’union: W.G. Sebald et “l’esthétique-éthique”
Karine WINKELVOSS: “Peur du faux” et “authenticité esthétique” chez W.G. Sebald
Mark ANDERSON, Muriel PIC & Jürgen RITTE: Conclusion

Après-midi:
DÉPARTS

2 Comments Post a comment
  1. I look forward to a report if you make it to France in time! Hopefully the Actes du colloque will come out in a year’s time (Cérisy seems to have got better about it). In the meantime, I recommend a book by one of the intervenants, Muriel Pic, W.G.Sebald – L’image papillon (Presses du réel, 2009), which, I imagine, is already on your bookshelf!

    July 23, 2014

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